The Handmaiden – Agassi – Cinema Galeries

The Handmaiden – Agassi

    Note des lecteurs12 Votes
    6
    9

    Kane & Butler Reviews

    Van liefde is geen spraken als het gaat om de intenties van graaf Fujiwara (Ha Jung-woo) jegens Lady Hideko (Kim Min-hee), een adelijke dame die net een fortuin heeft geërfd. Toch probeert hij Hideko te schaken, om er zo met haar fortuin van door te gaan. Om te zorgen dat zij verliefd op hem wordt, huurt hij de jonge Sook-hee (Kim Tae-ri) in die in de rol van Hideko’s persoonlijke dienstmeid haar in de goede richting moet duwen. De driehoeksverhouding zit echter een stuk ingewikkelder in elkaar.

    Regisseur Park Chan-wook mag met recht een grootmeester van de (Koreaanse) psychologische thrillers worden genoemd. Zijn laatste kunstwerk past perfect in zijn toch al indrukwekkende oeuvre. Verdeeld in drie hoofdstukken vertelt ‘The Handmaiden’ het verhaal vanuit drie invalshoeken die elk corresponderen met een van de drie hoofdpersonen. Elk segment verrast en laat langzaam maar zeker de ware aard van de complexe personages zien.

    De film is een ware eye-catcher. Niet alleen door haar schitterend ogende jaren 30 koloniale Japans/Koreaanse setting, maar ook door de relatief expliciete seksueel getinte scenes, die overigens alles behalve plat in beeld worden gebracht. Voor de meer conservatievere Koreanen wellicht schokkend, maar het Nederlandse publiek zal er minder raar van opkijken.

    ‘The Handmaiden’ is een lange, maar uiterst bevredigende film. Zowel visueel en inhoudelijk is er genoeg te genieten. Door de verschuivende perspectieven waarmee het verhaal verteld wordt, kan de film voor een korte periode verwarrend aanvoelen, maar al snel slaat de rolprent hard terug en onthult het haar ware schoonheid.