The Red Turtle
Introduction
Filmmagie – 29.06.2016 – Geschreven door Luk Menten. Wie Takahata’s poëtische lange tekenfilm Prinses Kaguya (2013) en Michael Dudok de Wits met een Oscar bekroonde Father and Daughter (2000) gezien heeft, weet dat beide kunstenaars in de animatiefilm zielsgenoten zijn. De Nederlander kreeg alle vrijheid. Ruim 9 jaar na de mail is zijn film er. Isao Takahata staat op de aftiteling vermeld als artistic producer.
Introduction
Filmmagie – 29.06.2016 – Geschreven door Luk Menten. Wie Takahata’s poëtische lange tekenfilm Prinses Kaguya (2013) en Michael Dudok de Wits met een Oscar bekroonde Father and Daughter (2000) gezien heeft, weet dat beide kunstenaars in de animatiefilm zielsgenoten zijn. De Nederlander kreeg alle vrijheid. Ruim 9 jaar na de mail is zijn film er. Isao Takahata staat op de aftiteling vermeld als artistic producer.
Filmmagie – 29.06.2016 – Geschreven door Luk Menten
THE RED TURTLE
Wie Takahata’s poëtische lange tekenfilm Prinses Kaguya (2013) en Michael Dudok de Wits met een Oscar bekroonde Father and Daughter (2000) gezien heeft, weet dat beide kunstenaars in de animatiefilm zielsgenoten zijn. De Nederlander kreeg alle vrijheid. Ruim 9 jaar na de mail is zijn film er. Isao Takahata staat op de aftiteling vermeld als artistic producer.
Het in Cannes op het Filmfestival in de sectie Un Certain Regard bekroonde THE RED TURTLE is een filosofische vertelling over de mens en zijn plaats op aarde, binnen de natuur. Een lesje in bescheidenheid en in harmonieus samenleven. Een gestrande schipbreukeling poogt van zijn onbewoonde eiland weg te komen, maar een grote rode schildpad verhindert dat. Woedend gaat de man op het strand de schildpad met een stuk hout te lijf … Naderhand keert hij terug om het dier te verzorgen. Stilaan zal hij zich ook verzoenen met zijn lot. Hij ontmoet een vrouw en leert de liefde kennen. Zoals de ongrijpbare vis die in Dudoks The Monk and the Fish (1994) door een monnik wordt achternagezeten een metafoor is voor Christus, zijn ook in THE RED TURTLE sommige elementen symbolisch te duiden. De rode schildpad staat voor het tijdloze oerelement natuur.
En dan is er de sleutelscène met een gedaanteverwisseling. Metamorfoses zijn typisch in Japanse verhalen en in de tekenfilms van die andere Ghibli-meester Hayao Miyazaki (Spirited Away). Maar het past ook in dit sprookje voor volwassenen, dat behoorlijk bevreemdend is, omgeven met mysterie, maar tegelijk ook pakkend, rustgevend en bevrijdend. Dudok de Wit ruilde zijn typische penseeltekeningen in zwarte inkt in voor sobere ‘klare lijn’-tekeningen en nam in de decors ballast weg zonder in schraalheid te vervallen. Hij weet waar en hoe hij kleur subliem kan gebruiken. De droomscènes zijn – net zoals de louter door de maan verlichte nachtscènes – in zwart-wit getekend en werken hypnotiserend. De film zonder dialoog wordt gedragen door schitterende muziek van Laurent Perez del Mar.